top of page

'Wij hadden twijfels over een newbornfotoshoot.'

Bijgewerkt op: 5 feb. 2023

Newbornfoto's laten maken is ondertussen een welbekend fenomeen in Nederland. En gelukkig maar, want het is super bijzonder en waardevol om mooie foto’s te te hebben van de eerste dagen dat jullie kleintje er is ook voor later. De dingen die je moet weten voor als je een newbornfotoshoot gepland hebt lees je hier. Maar ik krijg de laatste tijd ook steeds vaker de vraag wanneer nou eigenlijk een goed moment is voor een newbornfotoshoot. En waarom dit zo'n grote investering is. In dit blog vertel ik je alles over de verschillende momenten waarop je een newbornshoot kunt doen en beantwoord ik hopelijk al je vragen over deze belangrijke eerste investering voor de toekomst.

Een newborn shoot om jouw eerste momenten voor altijd te blijven koesteren.

Na de geboorte van je tweede kindje heb je misschien veel meer in de gaten hoe snel alles voorbij gaat. Maar het liefst sta ik in de week na de geboorte al bij jullie in huis. Want als ik zie hoe verschillend de foto's van een Newborn in de eerste twee weken zijn in vergelijking met een newbornshoot na 4 tot 6 weken is dat hele kleine toch zo weer voorbij. Onlangs sprak ik met een gezin die ik 5 maanden na de geboorte van de baby mocht vastleggen. Zij hadden enorm veel spijt dat ze geen newbornshoot hadden geboekt. Ondanks dat het een hectische periode is ben je juist dan heel veel met elkaar. Mama zei tegen mij dat ze dacht; ‘doe ik zelf wel, die mooie foto’s maken’. Met als resultaat: veel foto's maar geen enkele van hoge kwaliteit voor aan de muur bij oma en mama staat zelf nergens op.... Super zonde! Dus nu als er een tweede komt gaat ze alles dubbel en dwars over doen. En ze boekt ik nu zelfs ieder half jaar een fotoshoot bij mij om alle mooie herinneringen voor altijd vast te laten leggen. Maar wil jij nog helemaal niet in de eerste drie weken iemand over de vloer. Dan heb ik het perfecte aanbod.


De drie beste momenten voor een newborn shoot

Als allereerste is het heel belangrijk om je fotograaf gelijk een berichtje te sturen als de baby er is. Het maakt dan nog niet uit of je al weet wat voor fotoshoot je wil en wanneer. Eigenlijk kan een newbornshoot wel tot 5 maanden na de geboorte. Maar het allerliefste zijn natuurlijk de kleine vingertjes en teentjes die nog echt mini zijn. De oortje's en plak haartjes op de baby hoofdjes leg ik graag vast. Ik raad altijd aan dit niet later dan 5 tot 8 weken na de geboorte te boeken.

Hoe korter na de geboorte hoe meer mooie slapende knuffel momentje's en hoe meer rust tijdens de fotoshoot.

De newbornshoot vindt altijd plaats bij jou thuis, in je eigen omgeving met je eigen spulletjes. Als de baby al wat ouder is dan is eventueel ook een buitenlocatie mogelijk daarmee kunnen we ook meer tijd nemen voor de ontwikkelingen die je kindje op dat moment door gaat, zoals bijvoorbeeld op de buik liggen!


Een newbornshoot tijdens de kraamweek

De eersteweek na de bevalling is zo bijzonder, je kindje is dan echt nog op zijn of haar allerkleinst en samen zitten jullie heerlijk in jullie kraamweek ‘bubbel’. Als de baby nog zo klein is en jullie zijn lekker thuis zorg ik dat ik rustig ben en mij aan het ritme van de kleine aanpas. Geen haast en stress dus. Tijdens deze fotoshoot zal ik jullie ‘volgen’ tijdens jullie bezigheden, denk daarbij aan een eerste badje, een voedingsmoment maar vooral knuffelen met papa en mama en eventuele broertjes en zusjes. Zodat jullie een prachtig aandenken hebben aan jullie kraamweek. Ook kunnen jullie voor altijd het hele kleine van de baby koesteren en de uitbreiding van het gezin. Wat bijzonder is aan een newborn shoot tijdens de kraamweek, is dat je kindje nog veel zal slapen en jullie nog volop in de eerste momenten zitten. Het nadeel kan zijn dat je je misschien nog niet zo fit voelt, en dat er al genoeg over je heen komt die eerste week. Wat een extra mogelijkheid is binnen de eerste 14 dagen na de geboorte is het trappen van de baby. Ik neem dan doeken mee of jullie komen gezellig bij mij in de studio waar ik kleine mandje's en kleedjes heb om de baby in te wikkelen en te poseren. Dit is geen lifestyle newbornshoot zoals de spontane momenten bij jullie thuis maar dit zijn voorbedachte settings waar vooral de slapende baby een rol speelt.


Newborn shoot na de eerste 3 weken

In de eerste 3 weken zullen jullie elkaar goed leren kennen. En: je kindje zal ook steeds vaker wat momentjes wakker zijn en je zult zelfs een eerste lachje voorbij zien komen! Of we dat lachje echt te pakken krijgen op beeld kan ik niet beloven maar de kans dat de kleine wakker is is wel veel groter. Naast aan huis kunnen we nu ook naar buiten met prachtige jurken en lieve kleedjes. Misschien wel op jullie favoriete wandel plekje. Waarschijnlijk voelen jullie dan wel meer rust om deze momenten te zien als een gezinsuitje.


Ben ik dan te laat?

Voor het maken van een herinnering is het nooit te laat. Maar vanaf het moment dat je kindje 5 maanden of ouder is kun je gewoon een familie fotoshoot boeken. Deze vinden wel altijd buiten plaats maar kunnen net zo mooi zijn als een newbornshoot. Deze shoot is echt een aanrader met zonsopgang of zonsondergang.


Ik doe een dansje als ik jullie eerste momenten als gezin mag vastleggen. Na het fotograferen zit er nog wel een heleboel uitzoek werk in en natuurlijk het bewerken van de beekden in de mooiste kleuren met de liefste baby huidjes. Maar om jullie tegemoet te komen in de investering ontvangen jullie na de newbornshoot een mooie afdruk als tastbare herinnering. Ieder moment is bijzonder en het waard om voor altijd te laten vastleggen. Als newborn en familie fotograaf neem ik dan ook graag de tijd voor jullie, om een fotoshoot te verzorgen op een moment wat goed voelt voor jullie als gezin. Iedere familie is uniek, ik stel dan ook graag een fotoshoot voor jullie samen waar jullie de rest van jullie leven op terug kunnen kijken met een glimlach. Zodat je dit moment voor altijd kunt blijven koesteren.

Benieuwd geworden? Schrijf je hier in.


Liefs, Mies.



Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page