top of page

“Zeg maar Mies” Mijn reis als ondernemer.


Een spontane, vrolijke en gedreven meid van 23 jaar. Iedereen noemt mij Mies, voor als je Michelle te lang vindt, haha!
Sinds ik 6 jaar oud ben loop ik al rond met een camera in mijn hand. Na het afronden van mijn opleiding tot grafisch vormgever afgerond kwam dan eindelijk de fotovakschool. Daarna heb ik nog diverse cursussen en opleidingen gevolgd voor onder andere het poseren en fotograferen van baby’s en bruiloften.

Maar goed dat verteld natuurlijk nog niets inhoudelijk over mij. Mocht je immers de feitjes wel interessant vinden bekijk dan de pagina over mij. Maar vandaag is mijn eerste blog post en ik wil hier eigenlijk ingaan op alle vragen die ik krijg en hoe het leven als student en ondernemer valt te combineren. Of soms ook niet... Hoe ik fotograaf ben geworden en welke te gekke stappen er nog voor de deur staan.


Toch maar starten met een kleine biografie haha. Mijn naam is Michelle van den Berg en ik woon al mijn hele leven in het prachtige Hierden. Ik ben op dit moment 23 jaar en daar mee voel ik me best oud haha om dan gelijk de vraag die iedereen stelt maar te beantwoorden, ja ik woon nog bij mijn ouders. Iets met een gekke huizenmarkt en nog student zijn.

Dat betekent dat ik dus eigenlijk 24/7 aan het werk ben. Of op de opleiding of in mijn bedrijf. Mijn werk is dus ook gelijk mijn hobby en daarnaast mijn hondje Bobby die ook zo zijn aandacht verdient. En alle overige momenten probeer ik zo veel mogelijk bij familie en vrienden te zijn.



Wat ik deed voor deze drukke periode?

Het begon allemaal eigenlijk op de middelbare school waar we les kregen in illustrator en een fotostudio hadden. Ja dat was toch wel heel tof en hier wilde ik mee verder. Maar geen mega school of langdurig traject. Dus begon ik aan mijn opleiding tot media vormgever op het Cibap in Zwolle. Hier leerde ik van alles op het gebied van fotografie, grafisch vormgeven, een stukje film en socials. Op het Cibap kreeg ik ook de kans om de wereld te ontdekken terwijl ik leerde van mijn vakgebied. Toen wist ik het zeker ik wilde niet de hele week grafisch ontwerpen maar een combinatie met fotografie en starten mijn bedrijf om wat logo's te maken voor mensen en kindjes vast te leggen. Omdat ik graag 100 dingen tegelijk wilde doen begon een vriendin met Mies in plaats van Michelle. Waarom? Omdat ik dacht de hele wereld aan te kunnen dus zei ze: Mies dit, Mies moet nog dat, Mies heeft werk, Mies maakt foto's enzovoort enzovoort. Ze probeerde mij er op te duiden dat ik heel veel leuk vond en geen prioriteiten stelde maar eigenlijk vond ik het juist leuk om Mies genoemd te worden en lekker druk bezig te zijn met van alles. Dat is iets wat nooit meer weg zal gaan.


In het jaar daarna begon ik aan de fotovakschool waar ik niet bepaald leerde wat ik had verwacht van deze opleiding. Ik stond meer achter de kassa om de opleiding te betalen dan achter de camera en dat maakte mij niet bepaald happy. Ik begon op de fotografie opleiding ook met bijles geven in InDesign en andere programma's waarna ik besloot daar op verder te gaan en door te stromen naar de HKU waar ik docentschap met betrekking tot alle creatieve vakken leer. Tot op vandaag ben ik daar nog mee bezig en het docentschap is best een pittig vak waar van alles bij komt kijken. Ik hou er van om mezelf uit te dagen en volg daarom ook de Level-Up bij Sunfield Academy om te leren hoe ik mijn bedrijf kan laten groeien.


Nou dat was me best een verhaal. Even een schouderklopje als je hier nog steeds aan het lezen bent. Ik ben al vroeg begonnen met mijn bedrijf waardoor ik ook heel veel heb geleerd. Soms had ik zelfs 3 baantjes omdat de fotografie niet genoeg verdiende. Inmiddels heb ik zo veel geoefend en geïnvesteerd dat ik mezelf newborn en bruidsfotograaf mag noemen. En geloof me wil je voor jezelf praat met mensen en doe cursussen want zo groei je het snelste. Ik ga nu eindelijk doen waar ik al die tijd van droomde en ik ben de enige die de stap kan zetten om die droom ook werkelijkheid te maken. Jullie kunnen mij daar natuurlijk bij helpen maar daar over later meer. Ik ben heel benieuwd wie jij bent en wat je doet!


Liefs, Mies.


Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page